Didactic method to evaluate the topic biomolecules in Organic Chemistry for Chemical Engineering

  • Grisel Rabell-Velázquez Facultad de Ingeniería Química y Agronomía, Universidad de Oriente. Santiago de Cuba, Cuba. https://orcid.org/0000-0003-0242-271X
  • Dunia Rodríguez-Heredia Facultad de Ingeniería Química y Agronomía, Universidad de Oriente. Santiago de Cuba, Cuba. https://orcid.org/0000-0003-4676-7314
  • María Antonia Fernández-Labrada Facultad de Ingeniería Química y Agronomía, Universidad de Oriente. Santiago de Cuba, Cuba. https://orcid.org/0000-0002-5702-7541
  • Frank Landa-Castillo Facultad de Ingeniería Química y Agronomía, Universidad de Oriente. Santiago de Cuba, Cuba. https://orcid.org/0000-0001-8717-4350
Keywords: didactic method; Integrate seminar; biomolecules; Organic Chemistry.

Abstract

Actually the cuban higher education, it's called to change the traditional forms of evaluation towards methods, that involve content integration, therefore in this word, was presented a didactic method to evaluate the topic of biomolecules by integrate seminar in the subject of Organic Chemistry; with the objective of apply evaluation method that allows the integration of contents, applicable to the chemical industry for the topic of biomolecules, for the achievement of this objective a seminar guide was designed, the students must search of scientific articles and specialized bibliography, through teamwork, integrating the contents received in the subject, emphasizing it's application in the industry through the identification of impacts and finally will make the oral presentation; In this work a criteria survey was carried out, with the application of surveys to 98 % of the students who received the course, 97 % of the students interviewed considered that the method allowed them to enter into the technical language appropriate to their training, being pertinent and convenient its application during the undergraduate training in several subjects. This evaluation method showed a way to integrate the content of the subject, in an applicable and didactic way, facilitating the understanding and application from an industrial profile, providing useful tools for professional performance.

References

1. COMISIÓN NACIONAL DE CARRERA DE INGENIERÍA QUÍMICA. Plan de Estudios E, carrera Ingeniería Química. Universidad de Oriente, 2017.
2. PROGRAMA ANALÍTICO DE LA ASIGNATURA QUÍMICA ORGÁNICA, carrera Ingeniería Química, curso 2022. Plan E. Universidad de Oriente.
3. MINISTERIO DE EDUCACIÓN SUPERIOR, RESOLUCIÓN NO. 47/2022. REGLAMENTO ORGANIZATIVO DEL PROCESO DOCENTE Y DE DIRECCIÓN DEL TRABAJO DOCENTE Y METODOLÓGICO PARA LAS CARRERAS UNIVERSITARIAS. 2022.
4. RODRÍGUEZ-HEREDIA, D; BESSY-HORRUITINER, T. Una nueva forma de impartir el seminario integrador de microbiología para la carrera de Ingeniería Química. Revista Tecnología Química [en línea]. 2019, 39 (1). 144-157. ISSN: 2224-6185.
5. RODRÍGUEZ-HEREDIA, D; BESSY-HORRUITINER, T. El inglés y la autogestión del aprendizaje en el seminario integrador de Fundamentos de Biotecnología. Revista Tecnología Química [en línea]. 2021, 41 (3). 536-551. ISSN: 2224-6185.
6. GONZAGA-ANDRADE B. SILVA et al. Aspectos económicos y tecnológicos de la producción de sorbitol por vía química. Revista Cubana de Química [en línea]. 2019, 31 (3). 388-413. ISSN: 2224-5421.
7. SERRAT-DÍAZ, M. et al. Optimización de la producción de lípidos a partir de lactosuero y melaza por una cepa de levadura oleaginosa. Revista Cubana de Química [en línea]. 2021, 33 (3). 274-290. ISSN: 2224-5421.
8. GONZÁLEZ-DÍAZ, C. Las formulaciones anti-COVID-19 con ácido ribonucleico mensajero en la clasificación general de las vacunas antivirales. Revista Cubana de Higiene y Epidemiología [en línea]. 2021, 58 (1).1-14. ISSN: 1561-3003.
9. MAYOLO-DELOISA, Y; RITO-PALOMARES, M. Proteínas PEGiladas: producción, purificación y aplicaciones. Revista Mexicana de Ingeniería Química [en línea]. 2010, 9 (1). ISSN: 2395-8472.
10. OLMEDO-GALARZA, V. Carbohidratos y proteínas en microalgas: potenciales alimentos funcionales. Brazilian Journal of Food Technology [en línea]. 2019, 22. 1-12. ISSN: 1981-6723.
11. CERÓN-GARCÍA, M. Producción de microalgas con aplicaciones nutricionales para humanos y animales. Cuadernos de Estudios Agroalimentarios [en línea]. 2013. 83-101. ISSN: 2173-7568.
12. LLAMAS-REDONDO, M. Valorización de microalgas para la producción de ácidos grasos volátiles, aceites microbianos y biogás en un contexto de biorrefinería. 2021. Universidad complutense de Madrid, Tesis doctoral.
13. QUEIRUGA-DIOS, M. A., et al. Valoración de la Ecología de Aprendizaje Autorregulado Virtualizada para la Didáctica de las Ciencias de la Naturaleza durante la crisis COVID-19. Revista Publicaciones [en línea]. 2021, 51(3). 375–397. https://doi.org/10.30827/publicaciones.v51i3.18046
Published
2023-09-26
How to Cite
Rabell-Velázquez, G., Rodríguez-Heredia, D., Fernández-Labrada, M. A., & Landa-Castillo, F. (2023). Didactic method to evaluate the topic biomolecules in Organic Chemistry for Chemical Engineering. Chemical Technology, 43(3), 622-638. Retrieved from https://tecnologiaquimica.uo.edu.cu/index.php/tq/article/view/5371
Section
Artículos