English and self-management of learning in the integrative seminar of Fundamentals of Biotechnology

  • Dunia Rodriguez Heredia Facultad de Ingeniería Química y Agronomía, Universidad de Oriente. Santiago de Cuba, Cuba https://orcid.org/0000-0003-4676-7314
  • Taimi Bessy Horruitiner Bessy Horruitiner Facultad de Ingeniería Química y Agronomía, Universidad de Oriente. Santiago de Cuba, Cuba https://orcid.org/0000-0001-7595-5547
Keywords: Fundamentals of Biotechnology; integrative seminar; self-management of learning; inglish.

Abstract

In a previous article, a new way of teaching the Integrative Seminar of Microbiology for Chemical Engineering was presented, in Plan D. In this work, a continuation of the previous one, the way of teaching continues to be perfected, this time, in the subject Fundamentals of Biotechnology, with the requirements of Study Plan E. Therefore, the objective of the article is to show the way in which self-management of learning by students, training in the search for information based on of indexed data and the treatment to English in the analysis of biotechnological processes. The aspects that the students should develop in the seminar are presented, emphasizing the new ones in this Study Plan E. It shows how the new elements are inserted in the analysis of the scientific article by the students, examples of their self-management of knowledge and how they develop skills in technical English related to the subject. Finally, the advantages of teaching the integrative seminar are presented according to the requirements of Plan E. It is concluded that the insertion of English, training in the search for information in indexed databases and self-management of learning in the integrating seminar of the subject It is in accordance with what is embodied in the Professional Model of the career in this new Study Plan.

References

1. COMISIÓN NACIONAL DE CARRERA DE INGENIERÍA QUÍMICA. Plan de Estudio “E”, carrera Ingeniería Química. Ministerio de Educación Superior, 2017.
2. RODRÍGUEZ-HEREDIA, D., BORY-PRÉVEZ, H. Empleo del MatLab en la clase práctica de cinética enzimática de Fundamentos de Biotecnología para Ingeniería química. Revista Tecnología Química. 2019, 39(3), pp. 579-593.
3. RODRÍGUEZ-HEREDIA, D., BESSY-HORRUITINER, T. Una nueva forma de impartir el seminario integrador de microbiología para la carrera de Ingeniería Química. Revista Tecnología Química. 2019, 39(1), pp. 144-157.
4. COMISIÓN NACIONAL DE CARRERA DE INGENIERÍA QUÍMICA. Programa Analítico de la asignatura Fundamentos de Biotecnología, curso 2018-2019.
5. HERNÁNDEZ ROJO, A., HERNÁNDEZ-REYES, M., JIMÉNEZ-ISLS, Donaji y VENEGAS-SÁNCHEZ, J. Producción de lípidos a partir de Chlorella protothecoides mantenida con CO2 proveniente de la fermentación alcohólica. Revista de Sistemas Experimentales. 2016, 3(9), pp. 24-48.
6. CASTILLO CALDERÓN, Augusto, CHAMY-MAGGI, Rolando. Producción de inulinasa por levaduras de Kluyveromyces marxianus. Scientia Agropecuaria. 2010, (1), pp. 235 – 245.
7. CEJUDO-VALENTÍN, R., et al. Producción de leche bulgarada en un biorreactor aerobio utilizando un cultivo inmóvil de kéfir. Revista Tecnológica Agrobioalimentaria. 2019, 3(1), pp. 43-48.
8. SANTOS-ESPINOSA, Alejandro, et al. Ácido γ-aminobutírico (GABA) producido por bacterias àcido lácticas en alimentos fermentados. Interciencia. 2018, 43(3), 175-181.
9. LEDERMANN, Walter. La historia de la penicilina y de su fabricación en Chile. Nota Histórica. Rev Chil Infect. 2006, 23(2), 72-176.
10. GONZÁLEZ, Roberto. Biotecnología, Historia y Desarrollo: Situación Actual en Nicaragua. Conferencia en: II CONGRESO MULTIDISCIPLINARIO E INTERNACIONAL DE AGROBIOTECNOLOGÍA. Managua, Nicaragua, 2011. Disponible en:
https://www.researchgate.net/publication/274138026_Biotecnologia_Historia_y_Desarrollo_Situacion_Actual_en_Nicaragua.
11. GONZÁLEZ, Roberto. Introducción a la Biotecnología (Actualizada). 2018. Disponible en:
https://www.academia.edu/36812695/Introducci%C3%B3n_a_la_Biotecnolog%C3%ADa_Actualizada_2018_
12. DÍAZ-FERNÁNDEZ, U., RODRÍGUEZ-FERREIRO, A. Aplicaciones de la biotecnología en el desarrollo de la medicina personalizada. Medisan. 2016, 20(5), pp. 678-687.
Published
2021-10-19
How to Cite
Rodriguez Heredia, D., & Bessy Horruitiner, T. B. H. (2021). English and self-management of learning in the integrative seminar of Fundamentals of Biotechnology. Chemical Technology, 41(3), 536-551. Retrieved from https://tecnologiaquimica.uo.edu.cu/index.php/tq/article/view/5209
Section
Artículos

Most read articles by the same author(s)