Invested laboratories: alternative for the learning of Organic and Biological Chemistry

  • María Antonia Fernández-Labrada Facultad de Ingeniería Química y Agronomía, Universidad de Oriente. Santiago de Cuba, Cuba https://orcid.org/0000-0002-5702-7541
  • Dunia Rodríguez-Heredia Facultad de Ingeniería Química y Agronomía, Universidad de Oriente. Santiago de Cuba, Cuba https://orcid.org/0000-0003-4676-7314
  • Roger Pérez-Matos Facultad de Ingeniería Química y Agronomía, Universidad de Oriente. Santiago de Cuba, Cuba https://orcid.org/0000-0002-4989-600X
  • Idelsa García-Ulacia Facultad de Ingeniería Química y Agronomía, Universidad de Oriente. Santiago de Cuba, Cuba https://orcid.org/0000-0002-7880-4047
  • Dolores Salas-Tort Facultad de Ingeniería Química y Agronomía, Universidad de Oriente. Santiago de Cuba, Cuba https://orcid.org/0000-0002-6432-3955
Keywords: laboratory; chemistry; chemical engineering; inverted class; video classes

Abstract

In the Chemical Engineering career, laboratory practices require students to have prior knowledge and certain skills for their development, being the operative techniques those that generally hinder the acquisition of knowledge. Taking into account the above and the fact of the application of the TICs curricular strategy in the subjects, this article aims to show the potentialities of the inverted class as an alternative for the development of the Organic and Biological Chemistry laboratories. The theoretical aspects of the flipped class are presented, in which the student is the protagonist of their learning before, during and after the experiments, promoting meaningful learning compared to traditional methods. Its use is exemplified in the experimental activity, identification of multiple links, in a laboratory of the subject, given to the Course by Encounters, presenting at each stage the activities to be developed by the student, and finally the advantages of working on the subject with this alternative. It is concluded that the subject is linked with the TICs curricular strategy, while on the basis of autonomous and collaborative learning, the levels of the cognitive domain of the well-known Bloom Taxonomy are applied according to the digital age, from its previous preparation with the video viewing with the pre-worksheet, to the most effective way of learning in a real field (to do), teaching others in a creative way by designing and editing your video with your mobile phone camera.

References

1. MINISTERIO DE EDUCACIÓN SUPERIOR. Documento base para la elaboración de los planes de estudio" E". La Habana: Ministerio de Educación Superior, 2016. Cuba.
2. MINISTERIO DE EDUCACIÓN SUPERIOR. Resolución ministerial 2/2018. Trabajo Docente y Metodológico de la Educación Superior, ARTÍCULO 135. La Habana: Gaceta Oficial Ordinaria n.º 25; 2018. Cuba. 3. BERENGUER ALBALADEJO, C. Acerca de la utilidad del aula invertida o flipped classroom. En: M. T. Tortosa Ybáñez, S. Grau Company y S. D. Álvarez Teruel (Coord.), XIV Jornadas de redes de investigación en docencia universitaria. Alicante: Universidad de Alicante, 2016, 1466 -1480.
4. TOURÓN, J. SANTIAGO, R. El modelo Flipped Learning y el desarrollo del talento en la escuela. Revista de Educación, 2015, 368, 196-231.
5. BERGMANN, J.; SAMS, A. col. What Is Flipped Learning. Flipped Learning Network (FLN). Recuperado de: http://www. Flipped earning. org/cms/lib07/VA01923112/Centricity/Domain/46/FLIP_handout_FNL_Web. pdf. .2014
6. BERGMANN, J.; OVERMYER, J.; & WILIE, B. The Flipped Class: What it is and What it is Not [en línea]. The Daily Riff, 2013. [consulta: 9 de enero de 2020]. Disponible en: http://www.thedailyriff.com/articles/the-flipped-class-conversation-689.php
7. WALSH, Kelly. Flipped classroom panel discussion provides rich insights into a powerful teaching technique. Disponible en https://www.emergingedtech.com/2013/06/flipped-classroom-panel-discussion-provides-rich-insights-into-a-powerful-teaching-technique/, 2013.
8. PRIETO ESPINOSA, A.; PRIETO CAMPOS, B.; PINO PRIETO, B. Una experiencia de flipped classroom. En Actas de las XXII JENUI. Universidad de Almería. 2016, 237-244.
9. PÉREZ; HIDALGO, V. M., JORDÁN E. P.; ESPINOSA, L., SALINAS G. “Didáctica del aula invertida y la enseñanza de física en la universidad técnica de ambato. Mikarimin”. Revista Científica Multidisciplinaria. 2018, 4(3), 111-126. e-ISSN 2528-7842 10. PÉREZ RODRÍGUEZ, V. M.; JORDÁN HIDALGO, E. P; SALINAS ESPINOSA, Leonidas Gustavo. “Didáctica del aula invertida y la enseñanza de física en la universidad técnica de ambato”. Mikarimin. Revista Científica Multidisciplinaria. 2018, 4(3), 111-126, e-ISSN 2528-7842 11. AGUAYO VERGARA, M., et al. Perspectiva estudiantil del modelo pedagógico flipped classroom o aula invertida en el aprendizaje del inglés como lengua extranjera. Revista Educación. 2019, 43(1), 97-113.
12. ROBLES, VIDAL P., et al. Una forma de enseñar y aprender: Aula invertida estudio de caso: TecMM Campus El Grullo. En Innovación docente y uso de las TIC en eduación: CD-ROM. Universidad de Málaga (UMA), 107. 2017 13. GRAELLS MARQUES, P. Los vídeos educativos: tipología, funciones, orientaciones para su uso. [en línea]. Facultad de Educación, UAB, España, 1999 (última revisión 3/08/10). [consulta: 4 de febrero de 2020] Disponible en: http://dewey.uab.es/pmarques/videoori.htm
14. CANEDO ALONSO, M., et al. “Aplicación del modelo de clase invertida a prácticas de laboratorio”. En: Memoria ID-0148. Ayudas de la Universidad de Salamanca para la innovación docente, curso 2016-2017. Disponible en: http://hdl.handle.net/10366/135441
15. VERA, M. I.; PETRIS, R. H. Incorporación de TIC en la enseñanza de ecuaciones químicas: experiencia con alumnos de ingeniería. Revista Educación en Ingeniería. 2019, 14 (28), 33-38.
16. MARTÍNEZ SACRISTÁN, O., et al. Descripción de una experiencia con el uso de las TIC basada en el uso de vídeos explicativos y cuestionarios para una mejor comprensión de las prácticas de Física de Ingeniería Industrial. 2018.
17. CHURCHES, A. Taxonomía de Bloom para la era digital. Eduteka. Recuperado. 2009, 11, 1-13.
18. KRATHWOHL, D. R. Una revisión de la taxonomía de Bloom: una descripción general. La teoría a la práctica. 2002, 41(4), 212-218 19. ANDRADE, E.; CHACÓN, E. Implicaciones teóricas y procedimentales de la clase invertida. PULSO. Revista de Educación. 2018, 41, 251-267. 20. BALVERDI, C. V., et al. El modelo “clase invertida” en química analítica. Educación Química, 31 (3), 15-26. 2020
Published
2021-05-05
How to Cite
Fernández-Labrada, M. A., Rodríguez-Heredia, D., Pérez-Matos, R., García-Ulacia, I., & Salas-Tort, D. (2021). Invested laboratories: alternative for the learning of Organic and Biological Chemistry. Chemical Technology, 41(2), 388-404. Retrieved from https://tecnologiaquimica.uo.edu.cu/index.php/tq/article/view/5199
Section
Artículos