Critical analysis of the discipline Chemical and Biological Fundamentals, a view from Physical Chemistry
Abstract
In this work, the Chemical and Biological Fundamentals discipline of the Chemical Engineering degree was critically analyzed, with the purpose of identifying its positive and negative aspects for its continuous improvement. The premises and conceptual bases for the design of the E study plans, article 236 of Resolution 47/22 of the MES, were taken into account and the synthetic analytical method was applied. It was determined that the program is scientifically conceived with an adequate structure, there is intra- and interdisciplinarity between the contents of the subjects and it has methods and means that favor the acquisition of skills in students. Negative aspects were also determined such as: very extensive knowledge system in Physical Chemistry I and II, absence of prior knowledge at the time of teaching certain contents in some subjects. A solution proposal was made to improve these negative aspects.
References
Ministerio de Educación Superior. Plan de Estudio “E”, carrera Ingeniería
Química.2017.
2. MINISTERIO DE EDUCACIÓN SUPERIOR. Documento base para el diseño
de los planes de estudio “E”.2015.
3. CARRERA DE INGENIERÍA QUÍMICA. Programa de la disciplina
Fundamentos Químicos y Biológicos.2018.
4. MINISTERIO DE EDUCACIÓN SUPERIOR.Resolución47/2022.Reglamento
del proceso docente y de dirección del trabajo para las carreras
universitarias.2022.
5, VICERRECTORÍA DOCENTE DE LA UNIVERSIDAD DE ORIENTE. Manual
de Normas y Procedimientos de la Universidad de Oriente.2018.
6. CEJAS-YANES, E., Cedeño-Pérez, M.C.” La relación interdisciplinaria entre
Fundamentos químicos y biológicos y Procesos químicos tecnológicos”.
Revista Pedagógica Profesional. 2017, 15(3) ISSN: 1684-5765.
7. BESSY-HORRUITINER, T; RODRÍGUEZ-HEREDIA, D. Análisis de la
Disciplina Fundamentos Químicos y Biológicos para la carrera Ingeniería
Química y propuesta para su perfeccionamiento. Revista Tecnología Química.
2021,41(1), pp. 109-122. ISSN: 2224-6185.
8. RODRÍGUEZ-HEREDIA, D; BESSY-HORRUITINER, T. El inglés y la
autogestión del aprendizaje en el Seminario Integrador de Fundamentos de
Biotecnología. Revista Tecnología Química. 2021,41(3), pp. 536-551. ISSN:
2224-6185.
9. CARRERA DE INGENIERÍA QUÍMICA. Programa de la asignatura Química
Física II.2018.
10. CARRERA DE INGENIERÍA QUÍMICA. Programa de la asignatura
Fundamentos de Biotecnología. 2018.
This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial.